-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17557 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

- اگر درنماز مغرب و عشاء جابجايي بيافتد چه مي شود ؟
ج1- اگر عمدا ترتيب نماز را بهم بزند , نماز باطل مي شود.
يعني: عمدا نماز عشاء را مقدم بر نماز مغرب بنمايد نمازش باطل است. اگر وقت دارد اعاده نمايد و اگر وقت گذشته بايد قضا نمايد . ولي اگر سهوا يا اشتباها بجاي نماز مغرب , عشاء را شروع كرد يا اگر بيش از خواندن نماز مغرب سهوا مشغول نماز عشاء شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده است چنانچه تمام آنچه را خوانده يا مقداري از آن در وقت مشترك خوانده و به ركوع ركعت چهارم نرفته است, بايد نيت را به نماز مغرب بر گرداند و نماز را تمام كند و بعد نماز عشاء را بخواند . چنانچه در وقت مختص مغرب بفهمد اشتباه كرده بنابراحتياط واجب نمازش باطل است , و اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بايد نماز عشاء را تمام كند بعد نماز مغرب را بخواند .
«توضيح المسائل حضرت آيه الله فاضل لنكراني , ص 124 – 125 , مسئله 1128 -737 »
نماز مغرب و عشاء هر كدام وقت مشتركي و مخصوصي دارند :
وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است تا وقتي كه از مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز بگذرد. بنابر اين اگر كسي مسافر باشد و تمام نماز عشاء را سهوا در اين وقت بخواند نمازش باطل است . و وقت مخصوص نماز عشاء موقعي است كه به اندازه خواندن نماز عشاء به نصف شب مانده باشد كه اگر كسي تا اين موقع نماز مغرب را عمدا نخوانده باشد ,بايد اول نماز عشاءو بعد از آن نماز مغرب را بخواند و بين وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشاء وقت مشترك نماز مغرب و عشاء است كه اگر كسي در اين وقت اشتباها نماز عشاء را پيش از نماز مغرب بخواند و بعد از نماز ملتفت شود نمازش صحيح است بايد نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد .
« توضح المسائل حضرت آيه الله فاضل لنكراني , ص 124 , مسئله 734»
خلاصه : اگر عمدا ترتيب نماز را رعايت نكند. يعني: نماز عشاء را مقدم بر مغرب بنمايد نماز باطل است ولي اگر سهوا باشد هر موقع يادش آمد. يعني: قبل از اينكه به ركوع چهارم برسد نيت را برگرداند به نماز مغرب نماز را تمام كند و بعد نماز عشاء را بخواند و اگر به ركعت چهارم رسيده بايد نماز عشاء را تمام كند بعد نماز مغرب را بخواند. بنابر احتياط واجب نمازش باطل است يعني : نماز مغرب را بخواند بعد نماز عشاء را هم بخواند .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.